Det, de to udviklere, Jan Lilja og Sven-Erik Nilsson, så, da de besøgte laboratorier og lægepraksis satte gang i den menneskelige opfindergnist: evnen til at se muligheder, der hvor andre kun ser problemer. De så frustrationen hos sundhedspersonalet pga. ventetid på svar før behandlingsstart eller pga. unøjagtige prøveresultater. De så problemerne og faren med begrænset holdbarhed på reagenser, med variation i instrumentkalibreringen og med pipettering. De så, hvor upraktisk det var at sende prøver til laboratoriet – så upraktisk at personalet nogle gange sendte patienten af sted i stedet for.
De så, selvfølgelig, at en løsning på disse problemer ikke bare kunne gøre arbejdet lettere og hurtigere for sundhedspersonalet, det kunne også redde liv. Der var ingen tvivl, det måtte gøres. Og det måtte gøres rigtigt. Det tog tid og krævede en stor indsats. De arbejdede trods alt med præcis videnskab i en mikroverden. En videnskab, der skulle kunne gentages, give samme værdi – gang på gang. Det var vanskeligt og ofte frustrerende, og de fik ofte at vide, at ”Det er umuligt”.
Alligevel gav de aldrig op. De gik aldrig på kompromis og opnåede noget bemærkelsesværdigt – en Point-Of-Care blodtest med egenskaber som man aldrig troede var muligt, endsige gentagelig i 10 millioner kuvetter om året.
Og det var bare begyndelsen. Deres fokus på problemløsning og deres drivkraft er blevet overført til alle i HemoCue-familien siden da. Med en positiv, ”open-minded”-stemning fortsætter HemoCue med at fostre en tro på muligheder og dedikering for at gøre det rigtige. Hvis der er et problem eller en udfordring, er det ikke kun for en person, men for hele virksomheden. Alle har interesse i at løse det. Fordi hver eneste detalje er vigtig for vores kunder. Det er denne ”can do”-holdånd, som har ført til en kontinuerlig strøm af innovationer over de sidste 35 år.
I dag er det umulige blevet standarden. Der er faktisk intet mindre end 4 HemoCue-tests, som bliver analyseret hvert sekund rundt omkring i verden. Det betyder, at når du er færdig med at læse dette, vil 480 personer have fået de svar, de behøver - point-of-care.
Alligevel slutter det ikke her. Vi ser altid efter udfordringer. Og vi siger nu, som de sagde dengang, ”Det må være muligt”.